Tuesday, April 12, 2011

Perbanyakan Do'a Di Bulan Ramadhan.



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Dalam bulan Ramadhan yang mulia perbanyakanlah doa khususnya memohon keampunan dari Allah SWT.

بسم الله الرحمن الرحيم

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها ۚ لَها ما كَسَبَت وَعَلَيها مَا اكتَسَبَت ۗ رَبَّنا لا تُؤاخِذنا إِن نَسينا أَو أَخطَأنا ۚ رَبَّنا وَلا تَحمِل عَلَينا إِصرًا كَما حَمَلتَهُ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِنا ۚ رَبَّنا وَلا تُحَمِّلنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ ۖ وَاعفُ عَنّا وَاغفِر لَنا وَارحَمنا ۚ أَنتَ مَولىٰنا فَانصُرنا عَلَى القَومِ الكٰفِرينَ

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): 'Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (Al-Baqarah: 286)

Ya Allah, begitu juga terimalah taubat kami, bersihkanlah dosa-dosa kami, kabulkanlah doa kami, luruskanlah perkataan kami, dan lenyapkanlah kedengkian dari hati kami.

Ya Allah, kami memohon kepada Mu keampunan dan keselamatan dalam urusan agama, dunia, keluarga dan harta kami.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau menyukai pemaafan maka karena itu berilah keampunan dan kemaafan kepada kami.

Ya Allah ya Tuhan kami, ampunilah segala dosa kesalahan kami dan dosa-dosa kesalahan kedua ibubapa kami, serta kasihanilah ibubapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa kecil.

Ya Allah, akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang buruk.

Ya Allah, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk.

Ya Allah, kami berlindung kepada Mu dari pekerti yang buruk, perbuatan mungkar, hawa nafsu yang jahat dan penyakit yang membinasakan.

Ya Allah, kami berlindung dengan Mu dari lenyapnya nikmat yang Engkau kurniakan, berubahnya kesihatan yang Engkau anugerahkan, kejutan bencana, kecelakaan dan malapetaka dari Mu, dan segala bentuk kemarahan Mu.

Ya Allah, jangan Engkau biarkan pada diri kami dosa kecuali Engkau ampunkan, jangan Engkau biarkan aib pada diri kami kecuali Engkau tutupi, jangan Engkau biarkan kesusahan kecuali Engkau bukakan jalan keluarnya, jangan Engkau biarkan hutang kecuali Engkau bayarkan, dan jangan Engkau biarkan suatu hajat duniawi dan ukhrawi yang Engkau redhoi dan baik bagi kami kecuali Engkau penuhi, wahai Yang Maha Pengasih dan Maha Pengabul Permintaan.

Salam dan selawat ke atas junjungan mulia dan penghulu kami Nabi Muhammad SAW, kaum keluarga dan para sahabatnya.

AMEEN.




日明日 • إِلياسَ The Way I Think!

“I convey unto you the messages of my Lord and am for you a true adviser." (Al-Araf [7:68])
---------------------------------------------
"My Lord! relieve my mind
And ease my task for me;
And loose a knot from my tongue,
That they may understand my saying." (Taha [20:25])


No comments:

Post a Comment