Tuesday, April 12, 2011

Darjat Manusia.

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah SWT telah memberi kelebihan kepada manusia di bandingkan dengan makhluk yang lainnya seperti malaikat, jin dan haiwan. Kesempurnaan kejadian manusia yang di ciptakan oleh Yang Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui berunsurkan kepada sifat ' Rohani dan Jasmani ' .

Kesempunaan manusia yang di cipta hanya penciptaNya yang mengetahui akan asal kejadian manusia itu mengikut perspektif dan aspek dari pengertian kekurangan dan kelemahan manusia serta kedudukan darjat dan matlamat seseorang itu. Dari kewujudan hidupnya manusia itu sendiri telah di corak serta di tentukan mengikut takdirnya akan kebaikan dan keburukannya.

Allah SWT telah mencipta manusia dengan seindah-indah dan sebaik-baik kejadian untuk memikul tugasan berat di bumi yang penuh degan panca-roba yang sentiasa bergolak dan serba serbi dugaannya amatlah mencabar.

Kejadian ciptaan Allah SWT ini mengandungi unsur-unsur kebendaan dan kerohanian.

Firman Allah yang bermaksud :
" Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya ".
[ Surah at-Tin Ayat: 4 ]

Allah swt mencipta akan akan manusia dengan berbangsa-bangsa dan bersuku-suku dengan sebegitu ramai sekali, juga dijadikan dari jantina lelaki dan perempuan.

Firman Allah yang bermaksud :
" Hai manusia sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dengan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu akan saling kenal mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah SWT ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali ".
[ Surah Al-Hujurat ayat : 13 ]

Keindahan dan kesempurnaan kejadian manusia boleh di lihat dari sudut fizikalnya, bentuk dan susunan angotanya, sangat bersesuaian untuk [berfungsi] perfungsiannya. Disamping sifat-sifat fizikalnya, Allah SWT telah mengurniakan sifat kerohanian berbentuk " Akal, Hati dan Jiwa ".
Komposisi dari sifat tabii dan rohani itu akan menterjemahkan sifat-sifat ' Sikap, Geraklaku dan Amalan ' yang positif lagi bernilai kepada manusia yang diciptaNya.

Manusia yang mempunyai kesungguhan akan terus beriman dan bertaqwa, mempercayai akan Tuhan Yang Esa dan akan terus mencintai sesama manusia...InsyaAllah!

Wallahu 'alam.


Sifat Tabii!!!

No comments:

Post a Comment