Monday, April 11, 2011

Dzikir Asmaul Husna.


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah berfirman :

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

وَلِلَّهِ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلْحُسْنَىٰ فَٱدْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا۟ ٱلَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِىٓ أَسْمَٓئِهِۦ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ

Maksudnya:
Allah mempunyai asmaa-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam menyebut [berdzikir] nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.
(QS. AL A'RAAF:180)

Rasullah s.a.w bersabda :
Sesungguhnya bagi Allah SWT ada sembilan puluh sembilan nama, sebanyak seratus kurang satu [yaitu 99], barangsiapa menhitungnya [yakni membacanya] maka dia akan memasuki syurga.
[HR. Bukhari & Muslim].

Tujuan berdo'a dan berdzikir dengan Asmaul Husna yang merupakan nama-nama Allah SWT yang paling baik sebanyak 99 itu [walaupun nama-nama Allah SWT itu lebih dari 99], yang di anjurkan oleh Allah SWT dan RasulNya untuk di baca itu, memiliki beberapa manfaatnya.

Diantara manfaatnya :

1. Tujuan khusus untuk beribadat kepada Allah SWT.

2. Pembacanya dapat di harapkan akan terkabul hajatnya, sama ada untuk urusan dunia mahu pun akhirat, dan sesuai dengan permohonannya [apa yang di minta], di mintanya dengan ikhlas, juga tidak melupakan pula adanya ikhtiar [yakni berusaha].

3. Dzikir tersebut yang perlu di ketahui ertinya dan perlunya mempelajarihikmah-hikmah yang terkandung di dalamnya, bertujuan yang paling khusus [utama] untuk mengagungkan nama Allah SWT.

Dzikir Asmaul Husna dapat menimbulkan satu bahan pemikiran bagi para pembacanya yang mahu berfikir atau mahu mengambil hikmah-hikmah yang terkandung di dalamnya bahawa dzikir tersebut mengadungi adanya kebesaran keangunan, kebaikan dan kekayaan Allah SWT yang begitu banyak sekali di alam semesta.

4. Oleh yang demikian, jika kita mahu memikirkan filsafat yang terkandung di dalam dzikir tersebut. Sebagai contoh di dalam kata " Ar Razzaq "
Bererti mintalah rezeki itu hanyalah kepada Allah SWT semata, tidak memintan pada jin, syaitan iblis, patung-patung dan benda-benda yang ada di alam semesta. Minta lah lansung [terus] dari Allah SWT, kerana Dialah yang memberikan rezeki kepada manusia dan makhlukNya yang lain. Justeru [walaupun demikian], Allah SWT tidak akan menurunkan hujan emas [menghujankan emas] dari langit, kerana ia akan menimbulkan akibat-akibat yang tidak baik bagi makhlukNya, walaupun dalam satu segi ada pula kebaikannya.
Dengan itu Allah SWT telah membagi-bagikan rezeki itu di antara makhlukNya, ada yang peroleh lebih banyak, ada pula yang sedang [sederhana] dan ada pula yang sedikit. Kesemuanya ini akan menimbulkan kebaikan dan hikmah yang palin istimewa di antara makhluk itu sendiri.
Yang merasakan kekurangan Allah SWT menuntut mereka untuk berusaha mencarinya di laut, di daratan di dalam bumi mahupun di puncak gunung. Carilah rezeki itu di antara kita sesama manusia melalui perdagangan dan pelbagai usaha yang lainnya.

Allah SWT akan memudahkan rezeki itu yang meminta kepadaNya, termasuklah meminta rezeki dariNya melalui bacaan Asmaul Husna. Ia tidak hanya dalam bentuk makanan dan minum sahaja, sedangkan kesenangan dan kebahagian juga nikmat rezeki dariNya. Bagi mereka yang telah beroleh serta mencukupi dari aspek materialnya maka juga harus memohon rezeki yang lain saperti keselamatan, kesihatan dan lainnya yang bermanfaat bagi kita.

Dari itu do'a dan dzikir pada Allah SWT di anjurkan untuk di baca dan di amalkan, mahupun yang kaya, yang miskin, tua dan muda adalah di tuntut untuk mengerjakan yakni oleh segenap lapisan masyarakat.

5.Dzikir Asmaul Husna di baca bertujuan hanyalah untuk mendapatkan rezeki berbentuk makanan, nafsu nafsi atau kesenangan-kesenangan lain di dunia yang bersifat sementara ini, ia bererti permintaan kita masih tidak seimbang [masih tidak mencukupi]. Mintalah kurniaan yang besar dari Allah SWT untuk kita di akhirat nanti. Mintalah dari Allah SWT berupa terlepas dari siksaan kubur, selamat menuju keakhirat dengan membawa iman yang baik [mulia], terlepas dari neraka dan di masukkan kedalam syurgaNya melalui dzikir Asmaul Husna ini.
Mintalah padaNya untuk keredhaanNya, beroleh kenikmatan yang abadi, dapat melihat Allah SWT dan kenikmatan bercakap-cakap denganNya.
Jangan sesekali meminta sesuatu yang sifatnya rendah dan sedikit, ia tidak langsung di anjurkan. Mintalah rahmat Allah SWT yang besar yang akan di berikan kepada makhlukNya yang berdo'a termasuk yang menyebut nama Allah SWT dengan dzikir Asmaul Husna.

Di syorkan untuk berdzikir dengan ikhlas dan bertepatan dari sebutannya, sebagai contoh ;
Ar Rahmaan dibaca Yaa Rahmaan, Ar Rahim di baca Yaa Rahim, Al Malik di baca Yaa Malik dan seterusnya.

Wallahu a'lam.


Dzikirullah.








No comments:

Post a Comment