Tuesday, April 12, 2011

Dzikirullah.


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Orang-Orang yang beriman akan membina dan membentuk jati diri untuk mendapatkan sikap yang konsiten dengan sentiasa mengingati Allah SWT seraya menyebut namaNya, berdzikir sebanyak yang mungkin kepadaNya dengan keadaan yang tertib, tekun berserta keikhlasan. 

Allah SWT berfirman : 

Maksudnya:

" Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin [Yang di maksudkan dengan muslim di sini ialah orang-orang yang mengikut perintah dan larangan pada lahirnya, sedang yang di maksudkan dengan orang-orang mukmin di sini ialah orang yang membenarkan apa yang harus di benarkan dengan hatinya], laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut [nama] Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan pahala yang besar."
[Surah Al Ahzab ayat : 35].

Berzikrlah sebanyak-banyaknya kepada Allah SWT oleh kerana ia boleh dilakukan pada bila-bila masa tanpa bersyarat dan boleh dilakukan sama ada dalam keadaan sihat mahu pun ketika sakit.

Allah SWT berfirman :

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

يَٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ ذِكْرًۭا كَثِيرًۭا

Maksudnya :

" Hai orang-orang yang beriman, berdzikirlah [dengan menyebut nama] Allah, dzikir yang sebanyak-banyaknya."
( Surah AL AHZAB : 41 )

Rasulullah bersabda:
Tidak ada amalan seseorang yang lebih dapat menyelamatkan diri dari seksaan Allah SWT kecuali dengan berzikir padaNya. [HR. Tabrani].

Bagi seseorang yang berdzikir dengan membaca tahlil لا إله إلاَّ الله dengan hati yang ikhlas adalah di harapkan akan mendapat syafaat [pertolongan] Rasulullah s.a.w pada hari kiamat kelak.

Rasulullah s.a.w bersabda: 

Manusia yang paling bahagia untuk mendapatkan syafaat ku [pada hari kiamat]iaitu sesiapa yang membaca لا إله إلاَّ الله dengan ikhlas dari hatinya.[HR. Bukhari & Muslim].

Semoga kita di beri petunjuk untuk terus mengingatiNya melalui dzikir yang konsisten dengan harapan Allah SWT akan menjaga serta membasahi lidah ini kerana membanyakkan berdzikir kepadaNya.

Penyertaan berdzikir yang berterusan akan dapat menyelamatkan diri kita dari seksaan Allah SWT dan berdzikirlah dengan tekun sehingga keakhir hayat. 

Setiap dari kita di anjurkan untuk berdzikir mengigati Allah SWT pada setiap waktu, sebagaimana yang telah di amalkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai contoh yang tidak ada turut bandingnya.

Wallahu a'lam.



Berdzikir & Berselawat

No comments:

Post a Comment