Friday, March 11, 2011

Manipulasi dan Pembohongan di dalam Agama.

السَّـلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُـه

Pada hari ini kita dapati terdapat saudara Islam kita yang menyeru kepada ajaran agama Islam secara TIDAK BERETIKA, MEMAKSA & MEMUTAR-BELITKAN AJARAN DAN FAKTA.

Akibatnya semakin ramai yang tidak berminat untuk mendalami ilmu agama, terdapat mereka yang was-was dengan sesuatu ajaran ilmu Islam yang disampaikan, dan tidak ketinggalan terdapat mereka yang menjadi sesat.

Perbuatan 'manipulasi dan pembohongan di dalam agama' ini haruslah dihentikan. Apa-apa jua ilmu yang kita terima hendaklah sentiasa diperiksan. Pastikan ianya benar-benar berlandaskan kepada Al-Quran dan Al-Hadis yang sahih.

Rujuklah kepada ustaz atau guru yang muktabar dan belajarlah secara berguru dan bukannya dari rantaian penulisan email, blok atau pun Facebook/Twitter yang tiada sumber sahihnya. Begitu juga dengan kempen-kempen politik yang bersadurkan agama.

Firman Allah SWT di dalam Surah An Nahl (16:125):
"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk."

(Invite (mankind, O Muhammad SAW) to the Way of your Lord (i.e. Islam) with wisdom (i.e. with the Divine Inspiration and the Quran) and fair preaching, and argue with them in a way that is better. Truly, your Lord knows best who has gone astray from His Path, and He is the Best Aware of those who are guided.)

Serulah dengan kebijaksanaan dengan beralaskan ilmu yang sempurna.

Sabda Nabi SAW: "Apabila Allah menginginkan kebaikan bagi seseorang maka dia diberikan pendalaman dalam ilmu agama. Sesungguhnya memperoleh ilmu hanya dengan belajar." (HR. Bukhari)




SELAMAT MENDALAMI ILMU AGAMA!

PDA
27 Februari 2010
日明日 • إِلياسَ
The Way I Think!

“I convey unto you the messages of my Lord and am for you a true adviser." (Al-Araf [7:68])
---------------------------------------------
"My Lord! relieve my mind
And ease my task for me;
And loose a knot from my tongue,
That they may understand my saying." (Taha [20:25])


No comments:

Post a Comment