Monday, March 28, 2011

Sembahyang ( Solat [Bersujud Kepada Allah SWT] ).


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah SWT telah menetapkan cara beribadat sesuai dengan unsur kejadian manusia yang terdiri dari hati batin [rohaniah] dan jasad [jasamaniah].
Ibadat yang di lakukan kepadaNya ada secara lisan yakni bersyukur, bersyahadat, berzikir, berdo'a, berselawat dan membaca al-Qur'an.

Selainnya ada yang di kerjakan dengan badan sahaja umpama berpuasa dan terdapat ibadat yang di lakukan dengan lisan dan di rasakan oleh hati batin, itulah ibadat sembahyang yakni bersolat.
Dalam ibadat sembahyang atau solat, gerak jasmani, lidah [bacaan] yang di iringi dengan penuh kesedaran hati batin maka itulah ia sembahyang yang sempurna.
Ia perlu di praktikkan dengan ikhlas di mana dalam bersolat jika tidak dengan penyertaan hati batin maka adalah suatu kesilapan, ia wajib di tangani segera, yakni dengan merujuk kepada guru-guru yang dapat memberi pendekatan kepada permasaalahan yang seserius ini dengan bersungguh-sungguh lagi tepat. Solat yang benar-benar sempurna perlu di sertakan dengan penyertaan zahir dan batin, ini bukanya sesuatu perkara yang mudah, sangat-sangat memerlukan bimbingan dan sentiasa di praktikkan secara ikhlas.

Di sini maksud bersembahyang atau bersolat adalah suatu peluang yang jelas untuk di kerjakan dengan ikhlas dan berkeyakinan. Sebagai seorang makhluk [hamba Allah SWT] di tuntut merendahkan diri menyatakan akan kekurangan dan apa yang di hajatkan, mencurahkan air mata memohon do'a keampunan dari Allah SWT sebagai tanda keinsafan, mohonlah dan berusaha tanpa erti jemu, Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Pemberi, insyaAllah akan mendapat petunjuk dariNya.

Rasulullah s.a.w bersabda :
Seorang hamba mendirikan sembahyang, tidak di terima 1/2 [setengah], 1/3 [sepertiga], 1/5 [seperlima], 1/6 seperenam atau 1/10 [sepersepuluh] dari sembahyangnya, tetapi yang di terima adalah sembahyang dengan kesedaran dan pengertian.
Rasulullah s.a.w juga memerintah kita supaya mencontohi sembahyang baginda.

Rasulullah s.a.w bersabda :
Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang.

Oleh itu janganlah kita sembahyang menyimpang dari ketentuan yang telah di tetapkan berhubung waktu sembahyang, bentuk, sifat, cara sembahyang dan bahasa sembahyang di mana segalanya telah di peruntukan akan aspek hukum dan syarat-syaratnya.

Manusia Islam tidak di bolehkan sama sekali tidak bersembahyang [solat] walau dalam apa keadaan sekali pun, umpamanya suka duka, perang, damai, sihat dan sakit, wajib di kerjakan mengikut kemampuan ketika itu. Kita boleh mengerjakan dengan sembahyang duduk, berbaring, tanpa pakaian, tanpa thaharah [penyucian] dan tanpa menghadap kiblat.

Allah SWT berfirman :

Maksudnya : 

"وَٱسْتَعِينُوا۟ بِٱلصَّبْرِ وَٱلصَّلَوٰةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلْخَشِعِينَ ٱلَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُوا۟ رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَجِعُونَ 
Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu, (yaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya.
(Surah. AL BAQARAH:45-46).

Allah SWT berfirman :

Maksudnya : 

"حَفِظُوا۟ عَلَى ٱلصَّلَوَتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلْوُسْطَىٰ وَقُومُوا۟ لِلَّهِ قَنِتِينَ 
Peliharalah semua shalat (mu), dan (peliharalah) shalat wusthaa. Berdirilah untuk Allah (dalam shalatmu) dengan khusyu." 
(Surah. AL BAQARAH:238).

[ Shalat wusthaa ialah shalat yang di tengah-tengah dan yang paling utama. Ada yang berpendapat, bahwa yang di maksud dengan shalat wusthaa ialah shalat Ashar. Menurut kebanyakan ahli hadits, ayat ini menekankan agar semua shalat itu dikerjakan dengan sebaik-baiknya.]

Allah SWT berfirman :

Maksudnya :

"فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًۭا ۖ فَإِذَآ أَمِنتُمْ فَٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا۟ تَعْلَمُونَ 
Jika kamu dalam keadaan takut (bahaya), maka shalatlah sambil berjalan atau berkendaraan. Kemudian apabila kamu telah aman, maka sebutlah Allah (shalatlah), sebagaimana Allah telah mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui.
(Surah. AL BAQARAH:239).

Amatlah ringan yang di anugerahkan atau di beri Allah SWT kepada para hamba-hambaNya dalam mengerjakan ibadat untuk kita bersembahyang atau bersolat.
Sekiranya tidak bersembahyang pada waktunya diatas sebab-sebab atau sebab yang tidak mengizinkan atau tidak dapat di elakan hendaklah mengqadha akan solat yang tertinggal itu, juga mesti di segerakan tanpa melengah-lengahkannya.

Terdapat juga pengertian bahawa dengan apa jua takdirnya, bersembahyang atau bersolat adalah perkara yang wajib dan di tuntut, oleh itu jangan sesekali mentarifkan yang istilah untuk mengqahda itu sebagai jalan keluar untuk tidak mengerjakannya dengan segera, sama sekali tidak boleh di kompromi yang melibatkan solat fardhu.

Wallahu a'lam.
 

Bersujud.

No comments:

Post a Comment