Saturday, March 12, 2011

Diet Rasulullah S.A.W.

 
السَّـلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُـه



Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah s.a.w tidak pernah mengalami sakit perut sepanjang hayatnya kerana baginda begitu pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah s.a.w ini, anda tidak akan menderita sakit perut atau pun mendapat keracunan makanan.

Jangan makan   SUSU        bersama     DAGING
Jangan makan   DAGING     bersama     IKAN
Jangan makan   IKAN         bersama     SUSU
Jangan makan   AYAM        bersama     SUSU
Jangan makan   IKAN         bersama     TELUR
Jangan makan   IKAN         bersama     DAUN SALAD
Jangan makan   SUSU        bersama     CUKA
Jangan makan   BUAH        bersama     SUSU [Contoh : KOKTEL]

CARA MAKAN.
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.

* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.

*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit [kepada yang tidak makan malam] untuk melakukan, tetapi, kalau tidak percaya, ia akan memberi kemudaratan jangka panjang. Kesannya tidak dalam jangka pendek,ianya akan nampak apabila umur kita sudah menjangkau [bertambah], yakni ketika sudah tua nanti.

* Dalam Al-Qur’an juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi s.a.w pernah mencegah kita makan ikan bersama susu., oleh kerana akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion- , jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Qur’an juga mengajarkan kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan antara lain :



1. Mandi pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk [ bukannya air dalam peti sejuk/ais ] setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit [ susah mendapat sakit ].

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur [ iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa ]. Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang  udara dalam saluran darah dikepala yang tidak dipenuhi darah, maka dengan bersujud darah akan mengalir keruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis tel
.ah menemukan bahawa enzim banyak terkandung dicelah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. [ enzim sejenis alat percerna makanan ].


Sabda Nabi s.a.w  : "Ilmu itu milik Allah SWT, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah SWT akan menggandakan 10 kali kepadanya"

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment