Sunday, March 13, 2011

Celakalah Orang-Orang Yang Lalai Di Dalam Solatnya.



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Di dalam bulan Ramadhan kita lihat berduyun-duyun umat Islam mendirikan solat fardu dan solat sunat khususnya solat Tarawikh.

Solat adalah tiang Agama dan kerana itu ianya adalah amalan terpenting di dalam kehidupan.

Nabi SAW bersabda: "Perumpamaan solat lima waktu seperti sebuah sungai yang airnya mengalir dan melimpah dekat pintu rumah seseorang yang tiap hari mandi di sungai itu lima kali." (HR. Bukhari dan Muslim)

Solat adalah yang terawal akan ditanya di Yaumil Masyar. Bersabda Rasulullah SAW: "Yang pertama dipertanyakan (diperhitungkan) terhadap seorang hamba pada hari kiamat dari amal perbuatannya adalah tentang solatnya. Apabila solatnya baik maka dia beruntung dan berjaya dan apabila solatnya buruk maka dia kecewa dan rugi." (HR. An-Nasaa'i dan Tirmidzi)

Namun, di dalam mengerjakan solat kita selalu LALAI, ALPA & TIDAK KUSYUK. Kadang-kadang kita solat untuk menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah.

Umpamanya membaca surah yang panjang lebar dengan taranum yang hebat untuk bermegah-megah dan bongkak.

Allah SWT melaknat gulongan manusia ini. Firman Allah di dalam Surah Al-Ma'un ayat 4 hingga 6 yang bermaksud: "Maka celakalah orang-orang yang sembahyang. Yang melupakan sembahyang mereka. Yang bermuka-muka."

Oleh itu kita harus berhati-hati dan menjauhi perkara KEMURKAAN ALLAH ini. Mudah-mudahan kita mendapat taufik, hidayah, hikmah dan rahmat Allah.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;" (Al-Baqarah, 45)

Justru, marilah kita bersama-sama memperbaiki solat kita agar solat kita diterima Allah.

Berikut adalah contoh solat yang tidak sempurna dan tidak kusyuk:



日明日 • إِلياسَ The Way I Think!

“I convey unto you the messages of my Lord and am for you a true adviser." (Al-Araf [7:68])
---------------------------------------------
"My Lord! relieve my mind
And ease my task for me;
And loose a knot from my tongue,
That they may understand my saying." (Taha [20:25])

























No comments:

Post a Comment