Sunday, March 13, 2011

Ikhlas Memberikan Salam Itu Tanda Kita Selalu Dekat.



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
Di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini tidak semua orang suka membaca penulisan agama atau tazkirah. Ada yang hatinya memberontak lantaran kurang menyenangi mereka yang mengirimkan. Namun demikian ianya bukanlah suatu halangan untuk orang-orang Islam terus berdakwah.

Sebab itulah saya amat suka sekali berkongsi secebis ilmu agar kita mendapat RAHMAT Allah. Manalah tahu dari ilmu ini ia boleh menjadi pendinding kehidupan di dunia dan menjadi cahaya keimanan di hari kematian kita kelak.

MEMBERIKAN UCAPAN SALAM seperti  "Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh"  kepada saudara Mukmin dan Mukminat serta Muslim dan Muslimat adalah sesuatu yang sangat digalakan. Ia merupakan syiar Islam dan Sunnah Rasulullah SAW. Ianya adalah juga tanda kita sebenarnya hampir kepada Allah. Ia dapat memupuk dan meningkatkan iman dan taqwa.

Sabda Nabi SAW:

"Orang yang paling dekat dengan Allah ialah yang memulai memberi salam." 
(HR. Abu Dawud)

Dan dalam sebuah hadis yang lain:"Demi yang jiwaku dalam genggamanNya. Kamu tidak dapat masuk syurga kecuali harus beriman dan tidak beriman kecuali harus saling menyayangi. Mahukah aku tunjukkan sesuatu bila kamu lakukannya nescahaya kamu saling berkasih sayang? Sebarkan SALAM di antara kamu." (HR. Muslim)

Jazakhallah khair kerana membaca warkah ini hingga sempurna!

Saya hanya menyampaikan.

日明日 • إِلياسَ
The Way I Think!

“I convey unto you the messages of my Lord and am for you a true adviser." (Al-Araf [7:68])
---------------------------------------------
"My Lord! relieve my mind
And ease my task for me;
And loose a knot from my tongue,
That they may understand my saying." (Taha [20:25])


 








No comments:

Post a Comment