Monday, June 13, 2011

Perjalanan Hidup Manusia - Alam Dunia.


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Apabila sampai saat dan ketikanya [masanya] kita akan meninggalkan alam rahim dan seterusnya masuk ke "Alam Dunia", suka atau tidak, ianya sudah termaktub. Akan tetapi tidak ada manusia yang tidak suka untuk di lahirkan ke dunia ini, pasti! semuanya suka. Kerana lahir ke dunia adalah sesuai dengan kehendak Allah SWT. Manusia yang suci, adalah seperti  manusia yang masih di alam rahim, tiada kesukaan mereka melainkan mengikut kehendak Allah SWT.

Dengan terlahirnya ke dunia ini, bererti alam ini adalah alam ketiga di dalam perjalanan hidup manusia selepas menempuh alam roh dan alam rahim.

Di dalam menempuh alam dunia manusia tidak di biarkan begitu sahaja, meski pun manusia mempunyai akal, tetapi ia belum cukup untuk memandu manusia dalam menjalani alam dunia ini.Untuk mendapatkan kesempurnaan, Allah SWT turunkan "Wahyu" daripada sisiNya sebagai panduan bagi "Akal" manusia.

Inilah ia hidup kita di dunia!!! Perjalanan hidup di dunia ini akan berakhir dengan baik apabila ia berpandukan wahyu Allah SWT, yangmana wahyu Allah SWT ini bersesuaian dengan akal budi manusia itu sendiri, kerana memang Allah SWT yang menciptakan kesemuanya.

Dan sebaliknya! Alam Dunia ini akan berakhir dengan buruk apabila ia berpandukan kepada "Selain Wahyu" Allah SWT. Apabila tidak berpandukan kepada wahyu Allah SWT, lantas berpandukan kepada apa? Yaa!!! Pasti akan berpandukan kepada bisikan-bisikan syaitan.

Walau apa perjalanan sekali pun yang di ambil oleh manusia di dunia ini, maka ada lagi rintangan yang akan menentukam perjalanan seterusnya, yakni "Kematian".

Wallahu a'lam.

bersambung...Kematian.

[Sumber: Al Faqiir Ilaa Rabbih].

No comments:

Post a Comment