Friday, June 17, 2011

Alhamdulillah, Allah berikan 'Hikmah Kebijaksanaan'.



السَّـلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُـه

Sesungguhnya terdapat perbezaan di antara orang yang BERILMU dengan orang yang TIDAK BERILMU.

Begitu juga dengan mereka yang memiliki ILMU YANG BERGUNA (BERFAEDAH) dengan ILMU YANG TIDAK BERGUNA (BERFAEDAH).

Mereka yang memiliki ILMU YANG BERGUNA (BERMANFAAT) adalah mereka yang Allah berikan HIKMAH KEBIJAKSANAAN.

Maka dengan itu, orang-orang yang Allah berikan HIKMAH KEBIJAKSANAAN ini adalah mereka yang Allah berikan rahmat dan kebaikan Nya.

Hendaklah kita SENTIASA BERSYUKUR apabila Allah kurniakan kepada kita HIKMAH KEBIJAKSAAN kerana ramai manusia yang mempunyai ilmu tetapi mereka tetap dungu, bodoh, buta dan tuli. Mereka tidak dapat membezakan yang HAK dan BATIL.

Allah SWT berfirman:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

"Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya." (al-Baqarah 2:269)

Rasulullah saw menegaskan tentang pentingnya menuntut ILMU dengan sabdanya; "Tuntutlah ILMU, sesungguhnya menuntut ILMU adalah pendekatan diri kepada Allah Azza wajalla, dan mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah. Sesungguhnya ILMU pengetahuan menempatkan orangnya dalam kedudukan yang terhormat dan mulia (tinggi). ILMU pengetahuan adalah keindahan bagi ahlinya di dunia dan di akhirat. (HR. Ar-Rabii')

Mudahan kita semua dirahmati Allah selalu. Selamat menunaikan amal ibadah di hari Jumaat yang mulia ini!


PDA.

--------------------------------------------------------------------------------------
"Glory be to You, we have no knowledge except what You have taught us. Verily, it is You, the All-Knower, the All-Wise [al-Baqarah 2:32]

No comments:

Post a Comment