Friday, May 6, 2011

Dakwah.



السَّـلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُـه


Untuk berdakwah di zaman serba canggih ini sememangnya sangat-sangat penting dan ia adalah satu tuntutan jihad yang wajib di lakukan oleh kita semua. Maka perlulah mengembeling tenaga untuk di kerjakan dengan seikhlasnya dan bersungguh [yakni berkerja keras]. Sanggup berjuang semata-mata kerana Allah SWT, meskipun terpaksa menghadapi di tengah-tengah kekufuran " Jahiliyah 
Moden " di abad ini.

" Jangan sesekali berasa takut atau merendah diri terhadap manusia untuk menyatakan yang benar, ia akan di tanya kelak pada hari khiamat [yakni di hari pembalasan]. Hanya Allah SWT sahaja yang berhak di takuti."
[ HR. Imam Ahmad ].

Firman Allah SWT :

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


دَعْوَىٰهُمْ فِيهَا سُبْحَنَكَ ٱللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَمٌۭ ۚ وَءَاخِرُ دَعْوَىٰهُمْ أَنِ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَلَمِينَ

Maksudnya :

Do'a[1] mereka di dalamnya ialah: " Subha nakallahumma "[2], dan salam penghormatan mereka ialah: " Salam "[3]. Dan penutup doa mereka ialah: " Alhamdulilaahi Rabbil 'aalamin "[4].
[ Surah Yunus :10.]

[1]. Maksudnya: puja dan puji mereka kepada Allah.

[2]. Ertinya: Maha Suci Engkau, wahai Tuhan kami.

[3]. Ertinya: sejahtera dari segala bencana

[4]. Ertinya: segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. 

Seseorang perlu mempunyai ilmu yang cukup lagi mantap untuk berdakwah, mempunyai sifat bijaksana [bilhikmati], dapat memberikan ajaran yang baik-baik [wal mau izhatil hasanati] dan juga dapat memberi hujah-hujah yang baik dan bermanfaat untuk di lontarkan mahupun berdialog dengan cara berhemah.

Wallahu a'lam.



Berdakwah

No comments:

Post a Comment