Tuesday, July 26, 2011

Menjelang Ramadhan al Mubarak.



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Menjelang kedatangan " Ramadhan Mubarak" .

Salam ramadhan & selamat melaksanakan ibadah shaum/puasa, semoga ianya dapat meningkatkan keimanan & ketaqwaan kita dibulan yang suci dengan penuh keberkatan dan maghfirahnya.

Shaum atau Puasa itu adalah suatu perbuatan yang tidak meliputi kata-kata, mahupun do'a-do'a tertentu dan juga memperagakan gerak-geri, ianya berbentuk nyata yang tidak boleh dipegang [dirasa], ia adalah satu sikap pasif yang berbentuk penghindaran kepada diri dari segala kegemaran atau kesukaan, baik merupakan yang berbentuk makanan, minuman mahupun berupa hawa nafsu....

Umumnya puasa adalah menghindari diri dari nafsu-nafsi dan khususnya menghindari dari pendengaran, penglihatan, lidah dan seluruh anggota tubuh dari segala bentuk dosa.

Oleh yang demikian puasa itu adalah suatu ibadah dari usaha pendekatan diri kepada Allah SWT. Sama-samalah kita mengerjakannya dengan berkeyakinan, semoga ianya akan mendapat keredhaan dan diberkati olehNya.

Dikesempatan ini saya mengucapkan "Salam Ramadhan" buat semua sahabat-sahabat yang dirahmati Allah SWT, " Ma'af Zahir dan Batin ".

Wassallam.


Ramadhan al Mubarak

1 comment:

  1. Sahabat-sahabat ~ Ku mohon agar di bukakan pintu kemaafan dengan keikhlasan, di atas kesalahan dan kekhilafan dari tutur kata yang berkemungkinan tidak di sengajakan, juga di kesempatan ini saya mengucapkan " Salam Ramadhan, Ma'af Zahir Batin ". Berdo'alah semoga Allah SWT memberkati dan sentiasa menerima akan amal ibadah kita ...insyaAllah! Wassallam.

    ReplyDelete