Wednesday, July 6, 2011

Iman.


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Setiap ayat al-Qur'an menyeru manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari membuat keburukan, akan di dahului dengan ungkapan " Wahai Orang-Orang Yang Beriman " dan seterusnya/lazimnya akan di ikuti dengan ayat hukum yang bersifat " Arahan dan Perintah ". Ia merupakan seruan kepada mereka yang telahpun beriman, di mana mereka ini akan lebih mudah menerima suruhan mahupun larangan Allah SWT dan RasulNya, jika di bandingkan dengan mereka yang belum beriman.


Allah SWT berfirman:


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ


Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.
[Surah. At Taubah: 119].

Iman yang teguh tetap memerlukan akhlak yang teguh. Berpuncanya kemerosotan akhlak di kalangan kita adalah di sebabkan oleh kelemahan akan iman itu sendiri. Semakin banyak perkara fasik yang di lakukan maka semakin berkuranganlah nilai akhlak yang di miliki dan begitu jugalah di sebaliknya, jika kurang melakukan perkara fasik dan mungkar maka baiklah akhlaknya.

Membicarakan mengenai akhlak ianya pasti menghubungkan dengan sistem hidup Islam yang di dirikan atas paksi tauhid, yang mampu mencetuskan akhlak, kesusilaan hidup [skop yang amat luas],peraturan sosial, etika berekonomi dan seumpamanya.

Seseorang yang lemah akan imannya maka ia akan lebih mudah di pengaruhi oleh unsur-unsur yang tidak sihat.

Wallahu a'lam.



Iman

No comments:

Post a Comment