Monday, March 25, 2013


Renungan Bersama:

Bahawasanya ketika Allah SWT akan menciptakan Adam a.s maka ketika itu para Malaikat berkata serta membantah.
Apakah Allah SWT akan menciptakan seorang manusia yang akan merosakan dan menumpahkan darah dipermukaan bumi?

Allah SWT berfirman:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ

Maksudnya:
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.
[Surah.Al Baqarah: 30]

Maka setelah Allah SWT menciptakan dan terciptanya Adam a.s maka bersujudlah para Malaikat sekeliannya, kecuali iblis laknatullah.

Allah SWT berfirman:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

Maksudnya:
Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir.
[Surah.Al Baqarah: 34]


Maka setelah itu Allah SWT mengutuknya, kemudian iblis berkata; Ya Allah! tangguhkanlah hidupku sampai dengan hari kiamat untuk menggoda anak cucu Adam.

Allah SWT berfirman:

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ

Maksudnya:
Allah berfirman: Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau dari sekarang ke masa depan adalah (satu makhluk yang) diusir.
[Surah.Al Hijr: 34]

dan 

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ

Maksudnya:
Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat terus-menerus hingga ke hari kiamat.
[Surah.Al Hijr: 35]

Demikianlah hendaknya kita harus sentiasa berwaspada dan berhati-hati berawas diri daripada godaan-godaan iblis dan syaitan dengan segala macam tipu dayanya hinggakan kita boleh terjerumus kedalam jurang kemaksiatan dan dosa.
Dan sesungguhnya disyurga tempat Adam dan Hawa lalu digoda oleh iblis dengan tipu helahnya, maka akhirnya tergoda jua keduanya sehingga Allah SWT mengeluarkan mereka berdua dari dalam syurgaNya.
Sebagaimana yang kita sedia maklum bahawa sebagai manusia kita tidak akan dapat luput dari membuat kesalahan dan dosa seperti bersifat kesyaitanan, kehaiwanan, kebuasan dan ketuhanan, umpama Fir'aun yang mengaku akan dirinya sebagai tuhan.

Perkara songsang seperti ini sudah pasti disokongi oleh syaitan yang memesongkan penglihatan kita melihat diri ini kononnya hebat, berkuasa dan sebagainya. 
Bahawasanya pada diri ini ada dua Malaikat Rakib dan Atid yang mencatat amal-amal perbuatan dan perkerjaan manusia yang baik dan yang buruk, ia akan diperhitungkan pada hari mahsyar oleh Allah SWT.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment